Om skoterleder och skoterkörning


001-front-slider-3-1500


Lofsdalen är känt för sina många skoterleder. Från Lofsdalen finns leder norrut mot Tännäs och Hede, över sjöns is går leder mot: Nordväst och Slagavallen; Söder mot Svanhågna, Våffelstugan, Sömlingshågna och Dalafjällen. Ledsystemet går delvis högt uppe ovanför trädgränsen i storartad fjällnatur med makalös utsikt.

Tänk på att i Lofsdalen så samsas skidåkare och skoteråkare. Hänsyn, uppsikt och respekt är en hederssak för alla skoteråkare i Lofsdalen då de kan skada andra och stör mer. All åkning på spår och leder sker på egen risk.

Endast körning på lederna är tillåten

Var vänlig och respektera att det endast är tillåtet att köra på de markerade lederna. Ingen åkning utanför led är tillåten hos oss i Lofsdalen.

Avgiftsbelagda skoterleder

För säsongen 2016-2017 gäller:

  • Hel säsong 800 kr.
  • Vecka (7 dagar) 400 kr.
  • 3 dagar 250 kr.
  • 1 dag 100 kr.
  • Märket kan köpas hos de flesta näringsidkare i Lofsdalen. Du kan också lösa din ledavgift via swish, nr 1233396751. Ange registreringsnummer för skotern vid betalning. Spara kvittot i mobilen för uppvisande vid kontroll.
  • Fastighetsägare som betalat grundavgift erhåller rabatt på ledmärken.

Kombikort

Lofsdalsspår och SOND (Skoterområde norra Dalarna) har ett ledkortssamarbete. Från torsdag 9/2 finns KOMBIKORT att köpa på dessa försäljningsställen:

  • I Lofsdalsområdet:
  • Karins Sportbod
  • Lofsdalens Skoteruthyrning
  • Destination Lofsdalen
 
  • I SOND-området: OK/Q8 Särna
  • Fjätervålens Skidlift AB Fjätervålen
  • Gulf Idre
  • Lövåsgården i Lövåsen.
Du som har årskort eller skoterpass hos Lofsdalsspår eller SOND har specialpris – se nedan i prislistan:
  • Ordinarie pris utan rabatt: Dag 200:- Tredagars 400:- Sjudagars 600:-
  • Pris med årskort/skoterpass: Dag 80:- Tredagars 200:- Sjudagars 300:-
Skall du utnyttja rabatten tar du kort på ditt årskort/skoterpass som sitter på skotern och visar upp det på försäljningsstället så för dom över uppgifterna till KOMBIKORTET.

Ledvärdar informerar och ger råd

  • Så ofta det är möjligt finns ledvärdar utefter skoterlederna för att informera och hjälpa till med goda råd.

Regler

Följande hastighetsbegränsningar och regler gäller på lederna i och runt Lofsdalen:

  • Förarbevis för snöskoter. Traktorkort eller körkort utfärdat före år 2000 gäller också (svensk lag).
  • Åldersgräns 16 år (svensk lag).
  • Högertrafik.
  • Högsta tillåtna hastighet är 70 km/tim (svensk lag).
  • Skidåkare och gående har ALLTID företräde, på leder liksom vid korsningar mellan skoterled och annan led eller väg (svensk lag).
  • Stopplikt gäller alltid för skoter som korsar allmänna vägar – oberoende om det finns stoppmärke eller inte (svensk lag).
  • Inga passagerare får sitta på skotern eller i släp när man korsar väg (svensk lag).
  • Var extra uppmärksam på kvällarna, då pistmaskinen preparerar lederna. Pistmaskinen tar upp hela bredden på skoterleden.
  • Undvik att köra hårt på lederna på kvällen när lederna är nypreparerade. Snön behöver sätta sig och frysa ihop.
  • Trimpipor är absolut förbjudna i Lofsdalen. Överträdelser polisanmäls.

IMG_7593

Preparering av skoterleder

Skoterlederna prepareras med pistmaskin så ofta det är nödvändigt. Då vi även ansvarar för underhållet av längdskidspår är rutinen den att skidspåren prepareras först och därefter kommer skoterlederna. Det är ganska naturligt då skoterföraren har lättare att ta sig fram i några decimeter nysnö än skidåkaren. Vanligtvis prepareras skoterlederna på kvällar och nätter, egentligen av två skäl. Pistmaskinen är 5 meter bred och tar upp hela vägbredden, mötande skotrar tvingas därför att väja ut i terrängen och går det för fort är det uppenbara risker för en kollision. När det är mörkt ute upptäcks pistmaskinen tidigare genom sina rotationsljus och skoterföraren får därmed mer tid till att ta ner farten. Dessutom är det en fördel om leden får frysa till efter prepareringen så att den blir tåligare.

Lofsdalsspår har ambitionerna att tillhandahålla Härjedalens bästa skoterleder. Under sommarhalvåret förbättras lederna genom dikning, brobyggen och andra markarbeten och på vinterhalvåret prepareras lederna med pistmaskin cirka två gånger i veckan beroende på slitage och väder.

Positiv eller negativ information?

När det finns så mycket positivt att säga om skoterkörning och friheten i Lofsdalsfjällen, varför då behöva komma med så många ”pekpinnar” och synpunkter på vad man inte får göra? De allra flesta skoterförare är ju ansvarsfulla och skötsamma personer så därför borde det räcka med att föra fram det positiva. Ändå är ju förhållandena sådana att vi behöver ha kunskap om regler och föreskrifter och tänka på att göra vad vi kan för att alla ska trivas i fjällvärlden. Följ reglerna och undvik att störa onödigtvis, visa all den hänsyn mot andra som gör samvaron trivsam. Kanske kan några negativa påpekanden ändå ha sitt berättigande i vår strävan att få en säker skotertrafik där vi också hjälps åt att bevara lederna i så gott skick det nu är möjligt.

Ditt ansvar som skoterförare

Oavsett vilket fordon du kör har du som förare det huvudsakliga ansvaret rent juridiskt. Att anpassa farten så att du hinner få stopp inom ditt siktfält är grundläggande, men kör inte fortare än att du kan hålla till höger på leden vid kurvor och krön så att du klarar mötande fordon som dyker upp.

Skoteråkning ingår inte i allemansrätten

Snöskoteråkning ingår inte i allemansrätten. Ändå är friheten att köra snöskoter i naturen större i Sverige än i något annat land i Norden. Den friheten måste vi värna om genom att använda snöskotern på ett ansvarsfullt sätt.

Hur vill du ha lederna?

När pistmaskinen gått fram är lederna släta som ett dansgolv samtidigt som de är mjuka. Förhoppningsvis hinner de frysa till över natten utan större trafik.

Trimpipor

Det är enkelt att förstå att de är förbjudna, svårare att förstå hur det kan vara så roligt som det tycks vara att köra med dem.
Historiskt har fjällvärlden varit en tyst miljö. Undra på att boende, skidåkare och många skoteråkare irriteras av det enormt kraftiga ljud trimpiporna förorsakar. Det fortplantas över fjället och är verkligen störande.

Skoter i längdskidspåren

Trots tydliga förbudsskyltar sker det dagligen att skoterförare ignorerar bestämmelserna och kör skoter i längdskidspåren. Tänk om vi alla kunde hjälpas åt att beivra sådant, ta gärna ett samtal med den du ser som inte förstår bättre eller helt enkelt struntar i bestämmelserna.

Kravet på skoterförbud växer

Det finns många människor som arbetar för att förbjuda all skotertrafik i fjällvärlden. Buskörning och oljud är starka drivkrafter i deras engagemang. Som så ofta i många sammanhang är det ett fåtal personer som förstör för alla. Den frihet vi har att med skoter få möjlighet att komma långt ut i fjällvärlden med alla dessa vackra upplevelser som bjuds måste vi vara rädda om. Som ansvarsfulla medborgare och skoterförare måste vi hjälpas åt att få förståelse för hur viktigt det är att rätta oss efter de föreskrifter som finns.

Regleringsområde

Under 2017 har Lofsdalen lämnat in en ansökan om ett regleringsområde för snöskoter. Mer information om detta kommer finnas här på hemsidan.


Skoterkarta 2016